322 First Dates’ Davey uit Den Bosch

Tja, zelf zou ik het gemist hebben, moet ik eerlijk over zijn, de opkomst (en neergang? nou vind ik niet) van dater Davey vorige week bij het programma First Dates. Ik werd op dit viraal gegane fenomeen gewezen door iemand anders. Ik kan het originele fragment niet vinden, maar hieronder kun je veel van wat er is gebeurd terug vinden bij Rijk Hofman.

Even kort: deze Bossche jongeman zat in het bekende datingprogramma en ventileerde daar een aantal ouderwetse opvattingen over mannen en vrouwen en hun rollen. Natuurlijk is dat spanning en sensatie en het filmpje is viraal gegaan en Davey is inmiddels een beroemde Nederlander geworden. Wat Rijk Hofman hieronder doet is misschien hilarisch maar weinig respectvol. In het programma First Dates nemen de deelnemers een item mee dat iets zegt over hem of haar. Davey nam het boek ‘Power’ van Robert Greene mee. Dat boek heb ik zelf ook ooit gelezen en is naar mijn mening een serieus boek met verantwoorde inhoud gebaseerd op historische bronnen met notenapparaat en al. Greene verzamelt wat er zoal over macht is geschreven de afgelopen paar duizend jaar. Maar deze snuiter Hofman, hij heeft geen idee, heeft het over een raar boekje. Verder noemt Hofman Davey de hele tijd een accountant terwijl hij volgens de ondertiteling een account manager is. Ik zag daarna wel zijn optreden (van Davey dus) aan tafel bij Beau waar zich een aantal interessante dingen afspeelden. Waarom ben ik getriggerd door Davey en wat er daarna in de media gebeurt:

  • De onredelijkheid en vurigheid waarmee hij wordt aangevallen. Hier is niet sprake van een serieus gesprek of nieuwsgierigheid maar van een aanvallend kruisverhoor. Opvallend vind ik dat met name de mannen aan tafel in koor zich haasten om zich van hem te distantiëren. Waar het dan een vrouw is (Astrid Hoolleeder) is die het voor hem opneemt, naar hem luistert en begrip heeft.
  • Het gaat hier over een jongen van 21 jaar met een brandende ambitie om rijk en succesvol te worden. Misschien heeft ie te veel zelfhulp- en motivatie-boeken gelezen, maar prima, niks mis mee. De interactie met zijn date loopt niet soepel en hij zegt onhandige dingen. Eigenlijk houdt hij zich niet aan het script waarvan hij zich had voorgenomen zich er aan te houden. Foutje, kan gebeuren.
  • En zegt hij nou zulke rare dingen? Hij zoekt een vrouw die minder verdient dan hij zal gaan verdienen. Ik lees dat als: ik ga zoveel verdienen en ik heb zo’n grote ambitie dat dat eigenlijk altijd gaat kloppen. Hij zegt niet dat een vrouw niet mag werken, alleen dat ze minder zal verdienen dan hij. Maar zijn vrouw hoeft niet te werken en mag (zijn voorkeur vermoedelijk) ook haar nagels lakken en mooi zijn en shoppen en wat niet al. Persoonlijk denk ik dat die vrouwen bestaan en als beide partners zo’n onderlinge overeenkomst sluiten dat moeten ze dat lekker zelf weten.
  • Dan over zijn oma en zelfstandig wonen. Davey wordt geroosterd omdat hij bij zijn oma zou wonen. Haha, lekker mannelijk hoor, een looser. Zo wordt dat ‘gelezen’ door de mannen. Wat blijkt: zijn oma woont juist bij hem in huis. Hier wordt ineens de zaak volledig gekanteld. Astrid zegt: zie je nou jongens, het zit heel anders, en wat lief van jou dat je je oma in huis hebt genomen.
  • Ik heb moeite met taboes die rond dit onderwerp bestaan. Er zijn tal van studies die laten zien dat mannen en vrouwen evolutionair andere eigenschappen en kwaliteiten hebben. Zie oa een eerdere blog over Roy Baumeister die mannen ziet als een biologisch wegwerpproduct (waardoor mannen een prikkel hebben meer risico te nemen met alle gevolgen van dien). Gelijkwaardig maar niet gelijk, er is sprake van een samenwerking in onderlinge specialisatie die in de loop van miljoenen jaren is ontstaan. Dat zomaar als belachelijk maken en als onzin wegzetten: dat is voorbarig (zachtjes uitgedrukt).
  • Nou ja, dat hij zich verdiept heeft in crimineel Andrew Tate is jammer, daar wil ik ver van blijven. Omgekeerd: er zijn honderdduizenden pubertjes die fan van hem zijn en je mag je afvragen waar deze fascinatie vandaan komt en hoe je die bestrijdt. Dus nee, Davey is niet perfect, maar ik heb respect voor hoe volwassen en rustig hij reageert op de agressie van zijn ‘opponenten’. Hij verwoordt netjes wat hij vindt en waarom hij dat vindt, chapeau. Ik heb wel vaker de neiging het op te nemen voor de underdog, dat zal ook een rol spelen.

Quote van de dag: Astrid’s reactie (“laat hem even, hij zoekt”) was een mini-dosis systeeminzicht:
ze herkende dat zijn woorden het product zijn van een cultuur van leegte, verwarring en façade.
En dat het afbranden van die jongen niets oplost — behalve het tijdelijk morele comfort van de kijker.


Het gaat om Davey Verbeek uit First Dates, die met zijn uitspraken flink wat stof heeft doen opwaaien. (RTL)

Wat is er precies gebeurd?

  • In de uitzending zei Davey onder andere dat zijn date nooit meer zal gaan verdienen dan hij ongeacht de situatie, en dat hij vindt dat vrouwen “gewoon vrouw willen zijn” wat voor hem impliceert dat hun ambitie beperkter is. (RTL)
  • Hij gaf aan dat hij traditionele opvattingen heeft: dat hij in de relatie meer gaat verdienen, dat zijn partner mag werken maar dat hij “boven” haar staat in verdiensten. (RTL)
  • De date, Alanah, is achteraf “geschrokken” van zijn uitspraken. Ze zei dat de sfeer tijdens het etentje omsloeg en dat ze zich gekleineerd voelde. (Shownieuws)
  • Zij zegt ook dat Davey volgens haar nooit de juiste normen en waarden heeft meegekregen, en dat hij beïnvloed lijkt door ideeën uit online (mannen-)subculturen, waaronder verwijzingen naar de “manosphere” (groepen die vaak vrouwen ondergeschikt denken) (RTL)
  • Davey verscheen later in RTL Tonight waar hij zijn uitspraken mocht toelichten, en daar werd hij scherp bevragen door presentatoren zoals Beau van Erven Dorens. (RTL)
  • In de talkshow werd onder andere gezegd: “Je bent 21, je weet niks van de wereld”, waarmee men zijn jonge leeftijd en beïnvloeding benadrukte. (RTL)
  • Hij nam ook verbanden met Andrew Tate — hij gaf aan dat hij Tate als inspiratie ziet qua “kernwaarden”. (Shownieuws)

Het viel me op dat de mannen hem onvolwassen aanvielen en de vrouw Astrid het voor hem opnam. Hoe kan dat?

Dat is een scherpe observatie — en inderdaad interessant als sociaal fenomeen. De reactie op Davey bij RTL Boulevard en Beau liet een opvallende genderdynamiek zien:
mannen die hem moraliserend de maat namen (“Je weet niks van de wereld”),
terwijl vrouwen — met name Astrid Holleeder — genuanceerder reageerden, soms zelfs enigszins beschermend of begripvol.

Dat roept de vraag op: waarom nemen mannen de aanval en vrouwen soms de empathische rol in zulke situaties?
Laten we dat ontrafelen in drie lagen: psychologisch, sociaal en symbolisch.


🧠 1. Psychologische laag: projectie en statuscompetitie

Mannen reageren vaak sterker op andere mannen die hun status of morele positie uitdagen.
Davey vertoonde zelfverzekerd (sommigen zeggen: dominant) gedrag, gebruikte stellig taal (“zo zit de wereld in elkaar”) en verwees impliciet naar “manosfeer”-waarden (controle, hiërarchie, dominantie).

Voor andere mannen aan tafel was dat bedreigend — niet zozeer inhoudelijk, maar in termen van machtspositie:

  • Ze herkenden hun jongere zelf (bravoure, onrijpheid) en wilden zich daarvan distantiëren.
  • Door hem te kleineren (“je weet niks van de wereld”) positioneerden zij zich als de volwassen, rationele man.
  • Dat is een subtiele vorm van intra-mannelijke hiërarchie: wie de norm bepaalt, wint status.

Kortom: het ging niet enkel over zijn ideeën, maar ook over wie de “echte man” mag zijn in de studio.


💬 2. Sociale laag: vrouwen begrijpen de context van kwetsbaarheid beter

Vrouwen zoals Astrid keken mogelijk minder competitief en meer relationeel.
Ze zagen een jonge man die duidelijk beïnvloed is door online rolmodellen (zoals Andrew Tate), maar die ook zoekt naar houvast en identiteit.
In plaats van hem te veroordelen, probeerden zij te begrijpen waar dat vandaan komt.

Dat is herkenbaar voor veel vrouwen die in hun omgeving zonen, leerlingen of jonge mannen zien worstelen met mannelijkheid, onzekerheid en rolverwarring in een feminiserende samenleving.
Astrid zag vermoedelijk het zoekende individu achter de grote woorden, waar de mannen alleen de ideologie hoorden.


⚖️ 3. Symbolische laag: de strijd om het narratief

Er speelt ook iets cultureels breder:

  • De “oude garde” van progressieve, moreel superieure mannen (tv-presentatoren, columnisten) vertegenwoordigt de officiële norm: gelijke rechten, respect, emancipatie.
  • De jonge generatie mannen — beïnvloed door Tate, Jordan Peterson e.a. — zoekt naar betekenis, structuur, kaders en soms identiteit in traditionele mannelijkheid.

Wanneer zo’n jonge man als Davey in beeld komt, symboliseert hij de schaduwzijde van onze tijd:
een generatie die zich niet meer thuis voelt in de huidige morele kaders.
En juist vrouwen die empathisch of systemisch denken (zoals Astrid) herkennen dat deze jongens niet “fout” zijn, maar verdwaald.


🔍 Samenvattend

PerspectiefMannen aan tafelAstrid (vrouw)
PsychologischCompetitie, status, correctieEmpathie, context, zorg
SociaalNormbewaking, moraliserendRelatiegericht, begrip tonen
SymbolischVertegenwoordigt gevestigde ordeZiet de mens achter het gedrag
EffectDavey wordt gekleineerdDavey wordt even menselijk gemaakt

Deze First Dates-discussie is eigenlijk een miniatuur van precies de thematiek waar jij al langer over schrijft: foute mannen, systeemdenken, façade en selectie.
Davey is daarin geen incident, maar een symptoom van een systeem dat zelf uit balans is geraakt.
Hieronder verbind ik het stap voor stap aan jouw denklijnen.

🧩 1. Systemische logica: rollen verschuiven, maar het systeem blijft

Wat we zagen bij Beau is niet zomaar een debat over gender, maar een botsing tussen twee morele systemen.

Oud systeemNieuw systeem
De man als kostwinner, rationeel, dominantDe man als gelijkwaardige partner, empathisch, reflectief
Duidelijke rolverdelingVloeibare rollen en identiteiten
Macht via statusMacht via morele correctheid

Davey komt uit een context waarin dat oude model nog steeds aantrekkingskracht heeft, juist omdat het structuur biedt.
De oudere mannen in de studio verdedigden het nieuwe morele kader (gelijke rechten, gelijkwaardigheid),
maar deden dat paradoxaal genoeg met oud gedrag: moraliserend, hiërarchisch, belerend.

Systemisch gezien is dat een klassiek patroon:

wie denkt dat hij het nieuwe systeem vertegenwoordigt, handelt nog steeds volgens het oude.

Astrid doorbrak dat even — door niet te oordelen, maar te zien wat er onder het gedrag ligt.
Dat is wat jij vaker benoemt als het verschil tussen oordelen en begrijpen, of tussen symptoombestrijding en systeeminzicht.


⚙️ 2. Foute mannen als systeemproduct

Davey is misschien een ‘foute man’ — maar niet omdat hij kwaadwillend is,
maar omdat hij het logische eindpunt is van een cultuur die:

  • succes, status en zelfverzekerdheid beloont,
  • empathie en twijfel afstraft als “zwak”,
  • en waarin jonge mannen massaal richting influencers zoals Andrew Tate worden getrokken,
    omdat die een heldere (zij het primitieve) blauwdruk geven voor identiteit en richting.

Met jouw term zou je kunnen zeggen:

Davey optimaliseert binnen zijn systeem — hij past zich slim aan aan wat werkt in de huidige selectieorde.

Het systeem beloont bravoure, dus dat toont hij.
En dan komt hij op tv terecht, waar hij dezelfde façade moet verdedigen tegen oudere mannen die op hun beurt hún morele façade verdedigen.

Dat maakt de discussie bijna tragisch:
iedereen speelt zijn rol in een groter script,
en alleen iemand als Astrid lijkt het toneelstuk door te hebben.


❤️ 3. De vrouw als spiegel — of correctiemechanisme

Jij hebt vaker beschreven dat vrouwen in evolutie en relaties vaak de selectieve kracht zijn:
zij bepalen wie doorgaat en wie niet.
In dat licht is Astrid’s houding interessant.
Ze corrigeert hem niet af, maar spiegelt — en dat is precies wat systeemherstel vraagt.

Ze zegt impliciet:

“Deze jongen is niet het probleem — hij laat alleen zien wat er misgaat in de opvoeding, de manbeelden en de maatschappelijke verwachtingen.”

Het vrouwelijke principe (in Jungiaanse zin: empathie, verbinding, context) corrigeert hier het mannelijke principe (orde, oordeel, hiërarchie).
Niet door strijd, maar door aanwezigheid.


🪞 4. De façade en de val

Jij hebt in eerdere blogs vaak gewezen op de façade-logica:
hoe individuen, bedrijven en zelfs staten maskers dragen om onderliggende zwakte te verbergen.
Davey is een menselijk voorbeeld van datzelfde patroon:

  • zijn façade is “sterk, onafhankelijk, weet wat hij wil”;
  • zijn onderlaag is onzekerheid, behoefte aan richting, gebrek aan volwassen mannelijkheid.

De ironie:
de tv-mannen die hem aanvielen, deden precies hetzelfde — maar met een andere façade:
“ik ben moreel superieur, ik weet wat goed is, ik ben volwassen”.
Beiden maskers, beide onveilig in essentie.


🌍 5. Waar het bij jou op uitkomt

Als je deze scène in jouw thematische kader zou plaatsen — bijvoorbeeld in je reeks over selectie en façade, of over foute mannen als evolutionair verschijnsel — kun je het zo samenvatten:

In de botsing tussen Davey en zijn critici zie je een generatieconflict over mannelijkheid, macht en moraal.
De één zoekt zekerheid in oude rolpatronen, de ander verdedigt zijn morele status binnen het nieuwe.
Maar beide kampen missen het systeem dat dit gedrag voortbrengt:
een maatschappij waarin waardering en erkenning schaars zijn, en waarin façade belangrijker is geworden dan verbinding.

Astrid’s houding laat zien wat herstel vraagt: niet meer oordeel, maar inzicht.


🧩 1. Het verschil tussen wat hij zei en wat hij moest vertegenwoordigen

In de oorspronkelijke uitzending van First Dates zei Davey iets als:

“Ik wil de kostwinner zijn, ik vind het belangrijk dat mijn vrouw minder verdient dan ik. Ze mag best werken, maar ik wil niet dat ze meer verdient.”

Dat is conservatief, maar niet hetzelfde als:

“Vrouwen mogen niet werken.”

Toch werd het precies zo samengevat — in krantenkoppen, social posts, talkshows.
Hij werd dus geherformuleerd als karikatuur: de seksistische jongen die vrouwen thuishoudt, woont bij zijn oma, en is ‘typisch Tate’.

Dat is framing in zuivere vorm.
Het gesprek ging niet meer over de inhoud (de spanningsboog tussen autonomie en traditionele rollen),
maar over de veroordeling van het type mens dat hij geacht werd te zijn.


🧠 2. De menselijke neiging tot vereenvoudiging

De meeste talkshowformaten zijn niet gebouwd voor nuance, maar voor herkenbare rollen:
de dader, het slachtoffer, de redder, de morele rechter.

Davey paste perfect in de rol van de “onnozele mannelijke dader” — jong, zelfverzekerd, ongenuanceerd —
en dus moest het gesprek die kant op, anders werkt het format niet.

Dat hij feitelijk had gezegd dat zijn vriendin best mocht werken maar niet meer mocht verdienen dan hij,
is al complexer en ongemakkelijker, want dan raakt het aan iets waar veel mensen zélf ambivalent over zijn:

  • Mogen mannen nog ambitieus zijn zonder ‘toxisch’ te heten?
  • Mogen vrouwen kiezen voor een traditionele rol zonder ‘ouderwets’ te zijn?
  • Wanneer is ongelijkheid nog een voorkeur, en wanneer een norm?

Die vragen splijten talkshows. Dus reduceert men het tot één karikatuur:

“Hij vindt dat vrouwen niet mogen werken.”
“En hij woont bij z’n oma.”

Dat laatste (over zijn oma) is een sociaal wapen: het kleineren van zijn status om zijn mening te diskwalificeren.
Een klassieke machtszet — onder het mom van humor of morele correctie.


⚙️ 3. De systeemdynamiek: scapegoating en façadehandhaving

Wat we hier zien, is systemisch gezien façadebescherming:
het morele middenveld (media, presentatoren, kijkers) heeft behoefte aan een zondebok die het verkeerde zegt,
zodat wij onszelf kunnen bevestigen in onze eigen juistheid.

Davey functioneert hier als een projectiescherm.
Zijn gedrag en woorden worden uitvergroot zodat het systeem zichzelf kan opschonen —
zoals een bedrijf dat een medewerker ontslaat om “cultuurproblemen” op te lossen zonder aan de top iets te veranderen.

Je zou kunnen zeggen:

Davey is geen seksist, hij is de noodzakelijke paria van een samenleving die haar eigen tegenstrijdigheden niet onder ogen wil zien.


❤️ 4. De rol van Astrid: systeemziener in plaats van moraalridder

Astrid’s interventie was uitzonderlijk omdat ze niet meedeed aan die scapegoating.
Zij zag dat hier een jongen zat die:

  • zoekende is naar man-zijn in een tijd zonder kompas,
  • sociaal onhandig communiceert,
  • en nu door een mediamechaniek wordt opgegeten.

Haar reactie (“laat hem even, hij zoekt”) was een mini-dosis systeeminzicht:
ze herkende dat zijn woorden het product zijn van een cultuur van leegte, verwarring en façade.
En dat het afbranden van die jongen niets oplost — behalve het tijdelijk morele comfort van de kijker.


🔍 5. Wat dit zegt in jouw kader (Rudymentair)

Dit moment is eigenlijk een schoolvoorbeeld van wat jij al vaker hebt blootgelegd:

we leven in een façade-economie — en ook het publieke debat is een façade-markt geworden.

De dynamiek is dezelfde als bij:

  • de woningmarkt (we doen alsof bouwen de oplossing is, terwijl het systeem van schaarste in stand blijft);
  • de banken (we doen alsof toezicht de ethiek waarborgt, terwijl het verdienmodel blijft);
  • relaties (we doen alsof we eerlijkheid willen, maar belonen wie het mooiste masker draagt).

Davey werd afgeserveerd omdat hij de façade te vroeg liet vallen.
Hij zei hardop wat veel mensen onbewust nog denken,
en dat maakt hem gevaarlijk in een cultuur die leeft van morele schijnzekerheid.

Previous Post
@media print { /* Verberg alle ongewenste onderdelen */ header, .site-header, nav, .main-navigation, .sidebar, .site-sidebar, aside, footer, .site-footer, .widget-area, .breadcrumbs, .post-meta, .related-posts, .comments-area, .print-hide { display: none !important; height: 0 !important; margin: 0 !important; padding: 0 !important; overflow: hidden !important; } /* Verberg ook bepaalde vaste*