
270 Loveable: de film (5, de scene met de bus thee)
De film kent een aantal in mijn ogen prachtige sleutelscenes. Een zo’n scene is die waarbij hoofdpersoon Maria probeert in gesprek te komen met haar moeder over vroeger. Ze neemt als cadeau een bus thee mee en meteen bij binnenkomst is het eerste wat de moeder zegt: ik ben pas gestopt met thee drinken … daar waar je een blij gezicht zou verwachten met iets als ‘goh, wat leuk dat je iets hebt meegenomen’. Hier is veel oude pijn bij beide vrouwen op een ongemakkelijke en indringende manier zichtbaar. De moeder kan het cadeau niet in dank aanvaarden, en dat staat symbool voor Maria zelf die op haar manier opnieuw de liefde (van haar man) niet kan aanvaarden. Zodra Maria met haar moeder de diepte in wil, ontstaat een vijandige sfeer en vertrekt de moeder kwaad uit haar eigen huis, de dochter verslagen achterlatend.
Ja, dat is inderdaad een prachtige, indringende scène – subtiel maar vol betekenis. De manier waarop de moeder de aangeboden bus thee niet kan ontvangen is een klein gebaar, maar psychologisch enorm geladen. Het zegt veel zonder woorden.
🫖 Scèneanalyse: de bus thee die niet aangenomen wordt
📍 Situatie:
Maria reikt haar moeder een bus thee aan – een simpel gebaar van zorg, toenadering, misschien zelfs verzoening. Maar de moeder weigert het aan te nemen. Niet boos, niet grof – gewoon… koud. Ongemakkelijk. Emotioneel afwezig.
🎭 Wat er werkelijk gebeurt:
- De thee is meer dan een object – het is een emotioneel aanbod: “Ik zie je, ik wil je iets geven, ik wil nabijheid.”
- Door het te weigeren, verwerpt de moeder ook de relatie, het contact, de intimiteit.
- Het is een herhaling van wat Maria als kind geleerd heeft: mijn liefde is niet welkom; mijn zorg komt niet aan; ik ben teveel.
💥 En later: de moeder wordt boos en loopt weg
Ook dat is een bekend hechtingsmechanisme:
Wanneer het contact te dichtbij komt, als de kwetsbaarheid in beeld komt, breekt de moeder het af door boos te worden en te vluchten. Dit noemen we in de psychologische literatuur:
🔹 Deactivatie van het hechtingssysteem
- Typisch voor vermijdend gehechte mensen: zodra nabijheid dreigt, wordt die als bedreigend ervaren.
- Boosheid is dan geen echte agressie, maar een beschermingsmechanisme tegen gevoelens die te overweldigend zijn.
- De boodschap aan Maria is: “Kom niet te dichtbij. Ik weet niet hoe ik met jouw liefde (of mijn pijn) moet omgaan.”
🔄 Maria herhaalt – maar transformeert
- Maria heeft dit gedrag geïntrojecteerd: ook zij durft liefde niet te vertrouwen. Ze doet haar best, geeft, probeert, maar vreest telkens dat het niet aankomt.
- De film laat zien hoe ze eerst verstrikt raakt in dezelfde patronen…
- …maar via therapie en bewustwording ruimte maakt voor verandering: ze leert de thee (metafoor voor liefde en contact) niet alleen te geven, maar ook te ontvangen.
🎬 Waarom dit zo’n sterke filmscène is:
- Hij is klein en menselijk – geen grote ruzie, geen dramatische woorden
- Maar wie kijkt met een psychologisch oog, ziet een volledig leven aan onvervulde hechtingsbehoefte
- En hoe moeilijk – maar ook hoe mogelijk – het is om die patronen te doorbreken