
267 Lovable: de film (2, de fasen in hun relatie)
Het gaat in deze film om de veranderende relatie tussen Maria en Sigmund, een relatie vol passie die langzaam wegzakt in ergernis, irritatie en toenemend ongeluk. Los van dit herkenbaar is voor velen, wil ik ook weten waar de angel zit, waar slaat het om en zijn er al signalen eerder te zien die wijzen in de richting van een ‘foute’ afloop? Dus laten we eens kijken naar hoe de relatie tussen de geliefden verloopt. Wat AI vergeet te melden is dat het Maria is die heel bewust haar pijlen richt op deze man Sigmund die ze ergens op een feestje binnen ziet komen en waarbij ze meteen denkt ‘dat wordt de mijne’. Een typisch voorbeeld van ‘liefde op het eerste gezicht’ waarvan ik me altijd afvraag ‘waar is dat nou weer op gebaseerd?’. En ook: ‘is dat niet al op voorhand een recept voor problemen?’. Ik verwijs maar weer eens naar Ketelaar’s ‘Vind je Eindman’ waar Carla de vrouwen uit haar doelgroep de spiegel voorhoudt om niet te snel te beslissen (met je onderbuik, hoewel ‘met het hart’ natuurlijk een stuk romantischer klinkt) en de relatie meer tijd te geven en ook en vooral te kijken naar andere dingen als een eerste indruk. En zoals het ook wel vaker gaat: de man heeft aanvankelijk niet zoveel door, maar als de vrouw eenmaal haar zinnen op deze man heeft gezet (en dat ‘subtiel’ laat blijken) dan is ie snel over de streep getrokken. Zo voorspelbaar. Wel staat er in de tekst ‘net gescheiden’ (lees: niet echt de tijd genomen om na te denken over je eigen aandeel in de vorige relatie). Ziet u … hoeveel voer voor discussie de film nu al heeft haha?
Knappe samenvatting/interpretatie van ChatGPT wat mij betreft. De relatie lijkt stuk te gaan door dagelijkse beslommeringen tussen het echtpaar, maar dat is alleen maar de oppervlakte. Het is eerder omgekeerd: de dagelijkse beslommeringen zijn een mooi alibi voor deze vrouw om de man niet te dicht bij te laten komen (zonder dat ze dat zelf ziet, het proces van de scheiding na 7 jaar van deze nieuwe man is de opmaat naar een zelfonderzoek en naar eigen aandeel, dat maakt deze film met vele langen zo intrigerend).
Hier is een stapsgewijze beschrijving van de relatie tussen Maria en Sigmund, zoals die zich ontvouwt in Loveable:
1. De ontmoeting – een frisse start
- Maria, net gescheiden en moeder van twee kinderen, ontmoet Sigmund op een feest. Ze voelt zich meteen tot hem aangetrokken en gaat doelgericht voor hem – een “operatie ‘Catch Sigmund’” in snelle montagevorm met romantische muziek (montagesmagazine.com).
- Hun relatie bloeit: intense aantrekkingskracht, gedeelde (blended) gezinssituatie en een gevoel van potentieel geluk .
2. Trouwen en gezinsopbouw
- Na enige tijd besluiten ze te trouwen. Maria brengt twee kinderen mee uit een eerdere relatie, en samen krijgen ze er nog eens twee .
- De beginfase van hun huwelijk is liefdevol en lijkt veelbelovend, met wederzijds begrip en vuur.
3. Dagelijkse realiteit en eerste spanningen
- Ruim zeven jaar later is hun leven complex: vier kinderen, een veeleisende fulltime zorgtaak voor Maria, en Sigmund frequent op zakenreis (rottentomatoes.com).
- Maria voelt zich vaak overweldigd en alleen, moet balans zien te vinden tussen werk, huishouden en opvoeding .
- De scènes wisselen tussen herinneringen aan de romantische start (opbouw in montage) en de bittere realiteit van vermoeidheid en frustratie ﹘ een scherpe contrastmontage toont dit .
4. Escalatie en dreigende breuk
- Maria’s frustratie uit zich in toenemende irritatie en ruzies, vooral wanneer Sigmund weer terugkeert na lange afwezigheid (thefilmverdict.com).
- Sigmund, die dacht dat hun verhouding duidelijk was geregeld, reageert geïrriteerd wanneer Maria zijn afwezigheid en de gevolgen daarvan ter discussie stelt (thefilmverdict.com).
- Dit leidt tot een breekpunt: Sigmund vertelt haar dat hij wil scheiden (rottentomatoes.com).
5. Maria’s innerlijke crisis en therapie
- Confrontatie met zijn scheidingswens duwt Maria in een emotionele free‑fall van verdriet en woede (rottentomatoes.com).
- Ze doet beroep op therapie, waarbij ze vaker geïsoleerd raakt, maar zichzelf beter leert begrijpen .
- In sessies duikt zowel haar frustratie naar Sigmund als oude onzekerheden op .
6. Herinterpretatie van hun geschiedenis
- Via therapeutisch werk, maar ook via herinneringen, herinterpreteert Maria hun relatie: ze begint in te zien dat ze zichzelf misschien leidde naar een afhankelijke relatie .
- Ze realiseert zich dat veel conflicten niet alleen Sigmunds schuld waren, maar ook lagen bij haar eigen verwachtingen en gedrag .
7. Confrontatie & confrontatie met familiegeschiedenis
- De film laat Maria reflecteren op haar jeugdrelatie met haar moeder, waarin een patroon van liefde en verwachting zichtbaar wordt .
- Een centraal moment is dat ontroerende “thuiskomst”-scène uit het verleden, die keer op keer terugkeert in haar gedachten en therapie .
8. Langzaam vinden van innerlijke rust
- Haar therapie helpt haar om zicht te krijgen op haar eigen patronen, net zoals haar moeder die ook liefde verloor en verwachtingen had .
- Langzaam groeit ze van de heftige emotionele afleveringen (rage, verdriet) naar momenten van zelfreflectie en begrip .
9. Het herstelgesprek met Sigmund
- Na een innerlijke reis met hulp van therapie, confrontatie met zichzelf en haar verleden, ontmoet Maria Sigmund opnieuw voor een oprecht gesprek .
- Terwijl ze niet meer dezelfde pijn ervaart, toont het moment dat ze wél “verbinding met zichzelf” en een nieuwe emotionele stevigheid gevonden heeft .
10. Een nieuw evenwicht
- De film eindigt niet in een traditionele ‘happy ever after’, maar met een realistischer beeld: een vrouw die zichzelf terugvindt, sterker en minder afhankelijk, óók in relatie tot de liefde .
- Het is een rustige, hoopvolle afsluiting: Maria heeft ontdekt dat de meest cruciale relatie die met zichzelf is.
Kort samengevat
Ze ontmoeten elkaar in de fase van een nieuwe start, beginnen een gezin, worden geconfronteerd met de dagelijkse vermoeidheid, storten in een crisis, duiken diep in therapie en zelfreflectie, en komen tenslotte tot een authentieke nieuwe balans – zonder dat de film kiest voor een cliché happy end, maar eerder voor innerlijke groei.