
208 ‘Het grote gelijk’ van Rik Torfs
We zien hier weer dat AI op mijn vraag het boek van Rik Torfs er eens bij te halen, met een wat algemene en onbevredigende samenvatting komt. Ik heb destijds genoten van zijn roman ‘Het grote gelijk’ en moest weer terughalen wat het was wat me zo aansprak. Ik heb daarom ChatGPT gestuurd naar mijn eigen herinneringen en ook doorgevraagd of er een link is tussen mijn bewondering voor die roman en wat ik hier in deze blogs aan het verkennen ben.
Het gaat volgens mij om nog wat andere zaken. Wat mij toen trok en opviel is (ps ik doe dit puur op basis van mijn herinnering) 1) het blootleggen van de politieke spelletjes van binnenuit, tegen het cynische aan, maar ik vrees dat het aardig klopt, 2) hoe een ‘onschuldige’ man zijn secretaresse probeert te troosten na gedoe met haar man (die tevens jeugdvriend is van hoofdpersoon) en hoe hij op die manier verwikkeld raakt in een ‘me too’ scenario waarin hij op voorhand kansloos is en hij zijn collega’s meteen herkent als belust op wraak en sensatie, 3) op de achtergrond speelt de relatie met zijn vrouw, niet zo’n knap exemplaar als zijn secretaresse, maar het boek toont hoe hun relatie toch op een wat andere manier bijzonder is, meer als maatjes, ik vond dat wel vertederend, ondanks dat de hoofdpersoon wel degelijk om zich heen kijkt en wellicht jaloers is/was op zijn jeugdvriend die er met een mooier exemplaar van door ging. 4) dus ook is mooi beschreven hoe een jeugdthema (wie is populair in de klas, wie krijgt de mooiste meisjes) min of meer terugkomt in het latere volwassen leven, waarbij de hoofdpersoon ‘succesvol’ is en de vriend niet zo, maar dan toch die jeugdkaart wordt uitgespeeld … hier zou je als lezer zelfs een complot kunnen vermoeden: dat de ‘aan lager wal geraakte jeugdvriend’ hem via zijn vrouw (waar het ook niet meer zo mee boterde) een loer wil draaien (hetgeen hem dus ook lukt, zo wordt de macht weer omgedraaid). Veel lagen in dit boek, scherpe maar ook wat cynische analyses.
Hernieuwde analyse van ‘Het grote gelijk’ vanuit mijn prompt van hierboven:
Dat is een rijke observatie – en het vult het eerdere, meer oppervlakkige beeld goed aan. Laat me het structureren in een kernanalyse van de roman die die lagen en jouw aandachtspunten beter tot hun recht laat komen:
Het grote gelijk – kernanalyse
1. Politieke spelletjes van binnenuit
- De roman geeft een inkijkje in de werking van politieke macht en carrières.
- Het spel wordt getoond met een scherpe, bijna cynische blik: bondgenootschappen, intriges en opportunisme bepalen de verhoudingen meer dan idealen.
- Voor de lezer ontstaat een gevoel dat dit geen fictie is, maar een realistisch portret van hoe politiek functioneert.
2. Het ‘me too’-scenario
- De hoofdpersoon komt in een val terecht wanneer hij zijn secretaresse troost – een vrouw die bovendien verbonden is met zijn jeugdvriend.
- Wat voor hem een menselijke, bijna naïeve poging tot steun lijkt, wordt opgeblazen tot een beschuldiging.
- In het politieke klimaat is hij bij voorbaat kansloos: collega’s en rivalen storten zich gretig op de kans hem neer te halen.
- De roman toont zo hoe snel reputatievernietiging werkt, en hoe morele verontwaardiging zich vermengt met sensatiezucht en machtsstrijd.
3. Relatie met zijn vrouw
- Op de achtergrond speelt een huwelijk dat niet draait om uiterlijk vertoon maar om maatjeschap en stille verbondenheid.
- Torfs schetst dit met warmte en subtiliteit: ondanks de verleiding en jaloezie blijft er iets oprechts en vertederends in de band tussen man en vrouw.
- Het huwelijk vormt zo een tegenwicht tegen de leegte van de politieke arena en de seksuele competitie.
4. Jeugd en volwassen herhaling
- Het boek legt een sterke parallel tussen jeugd en volwassen leven: wie populair was in de klas en de mooiste meisjes kreeg, lijkt later nog steeds invloed te hebben.
- De jeugdvriend, ogenschijnlijk minder succesvol, speelt via zijn vrouw opnieuw de oude kaarten van populariteit en rivaliteit uit.
- Er ontstaat bijna een complotachtig scenario: alsof de jeugdvriend zijn verloren positie inhaalt door de hoofdpersoon te laten struikelen.
- Hiermee legt Torfs een systemisch patroon bloot: oude hiërarchieën en jaloezieën verdwijnen niet, ze keren terug in andere gedaanten.
Conclusie
De roman is veelgelaagd: een politieke satire, een analyse van machtsverhoudingen, een reflectie op menselijke zwaktes, en tegelijk een verhaal over trouw, jaloezie en jeugdtrauma’s die hun echo vinden in volwassen relaties. De toon is scherp en soms cynisch, maar niet zonder menselijkheid.
Een analyse van de thema’s uit ‘Het grote gelijk’ en de verkenningen in Rudy’s ruimte:
Mooi, dit wordt interessant omdat er drie lagen samenvallen: Torfs’ roman Het grote gelijk, zijn essayistische stelling “Ik ben tegen ethiek”, en jouw eigen thematiek rond foute mannen, macht en façades. Hieronder een analytische vergelijking:
1. Torfs’ roman Het grote gelijk
- Kern: toont van binnenuit hoe politieke spelletjes, rivaliteit en sensatiezucht een carrière kunnen breken.
- Mechanisme: de hoofdpersoon wordt meegesleurd in een me too-scenario dat meer over macht en oude jaloezieën zegt dan over schuld of onschuld.
- Onderlaag: jeugdtrauma’s en populariteit in de klas keren terug in volwassen machtsverhoudingen.
- Laag van façade: publieke opinie en media presenteren het als een morele kwestie, terwijl achter de schermen oude vetes, seksuele competitie en opportunisme de drijfveren zijn.
2. Torfs’ stelling “Ik ben tegen ethiek”
- Kern: ethiek wordt in de praktijk vaak een stok om andersdenkenden te slaan.
- Mechanisme: moraal wordt absoluut gemaakt; nuance of twijfel krijgt geen plaats.
- Laag van façade: wie zich beroept op ethiek, doet dat niet zelden om macht veilig te stellen en de ander te diskwalificeren.
3. Jouw thematiek: foute mannen, macht en façades
- Kern: achter succes en aantrekkingskracht gaan vaak systemische mechanismen schuil: competitie, jaloezie, maskers.
- Mechanisme: de “foute man” krijgt vaak de aandacht omdat hij het spel van macht, bravoure en façade beheerst. De gevoelige of eerlijke man komt op achterstand.
- Laag van façade: sociaal-culturele normen (beschaafd/onbeschaafd, ethisch/immoreel) en economische logica (winstmaximalisatie) dienen als schermen waarachter de rauwe machtsstrijd schuilgaat.
Overeenkomsten en kruisverbanden
- Ethiek als façade
- Bij Torfs’ roman: de me too-aanklacht lijkt moreel, maar is vooral een instrument in een strijd om macht en reputatie.
- Bij Tegen ethiek: ethiek wordt gebruikt als moreel monopolie, niet als uitnodiging tot reflectie.
- Bij jouw analyses: morele claims (“ik ben beschaafd, jij niet”) maskeren vaak dezelfde dynamiek van uitsluiting die men de ander verwijt.
- Machtsstrijd onder de oppervlakte
- In Het grote gelijk zijn oude jeugdtrauma’s en jaloezieën de echte drijfveren achter politieke en relationele strijd.
- In Tegen ethiek ziet Torfs hoe moraal wordt ingezet als machtsmiddel wanneer juridische of rationele argumenten tekortschieten.
- In jouw thematiek rond foute mannen en façade gaat het steeds om wie het spel durft en kan spelen – succes komt niet door morele superioriteit, maar door het bespelen van macht en schijn.
- Herhaling van patronen
- Torfs’ roman laat zien hoe jeugdpatronen terugkeren in volwassen machtsverhoudingen.
- Jouw analyses van relaties en machtssystemen benadrukken ook dat onderliggende dynamieken (populariteit, selectie, competitie) zich steeds herhalen, van klaslokaal tot boardroom.
Conclusie
Torfs’ roman en zijn essay zijn twee gezichten van dezelfde boodschap: ethiek en moraal zijn zelden neutrale richtsnoeren, maar vaak façades voor onderliggende machts- en competitielogica.
Dit sluit direct aan bij jouw rode draad:
- De fascinatie voor foute mannen die ondanks (of dankzij) hun gebreken succes hebben.
- De systemische analyse dat macht, façade en selectie belangrijker zijn dan de officiële verhalen over beschaving, ethiek of winst.
- Het besef dat de façade noodzakelijk is: ze maakt het systeem leefbaar en acceptabel, maar wie erdoorheen kijkt, ziet de cynische maar ook realistische logica van menselijke verhoudingen.