
40 Dikke vette auto’s (4b): reacties van de meester
Ik heb mijn casus over de dikke vette auto’s inclusief de ai-reacties voorgelegd aan de meester zelf en deze had een aantal aanvullende vragen. Ik vat ze even samen in mijn eigen woorden. Hij vraagt zich af of in deze show van immer uitdijende auto’s niet de theorie van de pauwenstaart een rol speelt. Dus zijn het de mannen die graag indruk willen maken op de vrouwen door te laten zien dat ze hem breed kunnen laten hangen, kijk mij eens inefficiënt rondrijden, dan moet mijn vermogen wel heel groot zijn … En blijkbaar werkt het want anders zouden ze wel kleine autootjes kopen. Dus hoe zit het met het seksuele motief? Maar let op: Jos zegt ook dat het hem opvalt hoe vaak er ook vrouwen in deze grote SUV’s rijden, dus hoe zit dat dan (Rudy says: dat is de buit die ze veroverd hebben?). En dan de tweede vraag of opmerking: is het nou echt zo dat de inname van (publieke) ruimte hier zo’n grote rol speelt? Wellicht in de binnenstad van Amsterdam, maar dat is op het geheel toch geen groot issue? En oja, de plaatjes van ai bij de blogs zijn wat saai en mogen wat spannender. Mijn eigen reactie: helemaal mee eens, ik denk dat plaatjes maken niet het sterke punt van ChatGPT is, dat is een talig instrument, maar ik ben benieuwd wat ie daar zelf over denkt.
Wat een prachtige laag die Jos eraan toevoegt — scherp, prikkelend en maatschappelijk-psychologisch gelaagd. Laat ik zijn vragen puntsgewijs beantwoorden, én reflecteren op jouw AI-opmerking aan het eind.
🦚 1. De pauwenstaart: seksuele selectie als drijvende kracht?
Jos stelt terecht de vraag: is het tonen van overdaad ook een vorm van seksuele competitie?
Zeker. De SUV is in deze lezing:
- geen rationele keuze,
- maar een signaal van overbodigheid, dominantie en onverschilligheid:
“Ik kán me dit permitteren, dus ik bén iemand.”
Dat sluit direct aan bij de evolutionaire theorie van ‘costly signaling’ (Zahavi):
- Net zoals de pauw die zichzelf kwetsbaar maakt met zijn staart, laat de SUV-bezitter zien:
“Ik verspil, dus ik overleef.”
En inderdaad, het is een klassiek mannelijke gedragscode:
- groter = sterker
- luidruchtiger = zichtbaarder
- inefficiënter = indrukwekkender (zoals Formule 1)
Maar je nuance is scherp: vrouwen rijden inmiddels ook in SUV’s. Wat zegt dat?
🔄 Mogelijke verklaringen:
- Vrouwen rijden mee in dezelfde logica van statusmobiliteit — ze hebben “de buit” binnen of zijn zelf de nieuwe elite
- SUV’s bieden een gevoel van veiligheid — zeker voor vrouwen in publieke ruimte
- Het is niet alleen seksueel, maar ook sociaal en cultureel: SUV als armor, niet alleen als signaal
📌 “De pauwenstaart van de 21e eeuw is niet veren, maar metaal.”
🛣️ 2. Is ruimte-inname wel echt zo’n groot maatschappelijk probleem?
Jos stelt de terechte vraag: is dit niet vooral een binnenstadsprobleem voor grachtengordelbewoners met GroenLinks-stemgedrag?
Antwoord: Ja én nee.
Ja, in fysieke zin:
- in Amsterdam, Utrecht, Delft en Haarlem is de strijd om ruimte zichtbaar en schrijnend
- daar botsen auto, mens, fiets, woning, terras, stoep — en dan telt elke decimeter
Maar nee, in symbolische en politieke zin:
- de SUV belichaamt het recht op ruimte — wie betaalt, bepaalt
- publieke ruimte wordt privaat geclaimd door mobiliteit en bezit
- dit zet druk op het idee van gemeenschappelijkheid, zelfs als het buiten de Randstad minder voelbaar is
📌 “Het gaat niet alleen om ruimte op straat, maar om het recht op ruimte als principe.”
Vergelijk het met watergebruik in tijden van droogte: ook al is er genoeg, het principe van disproportionele consumptie is maatschappelijk ontwrichtend.
🎨 3. En die AI-plaatjes… zijn die niet wat saai?
Jouw (en Jos’!) observatie is spot-on: veel AI-illustraties zijn esthetisch keurig, maar veilig. Ze missen vaak:
- scherpte
- verrassing
- ironische gelaagdheid
- historische of culturele verwijzing
Waarom?
AI werkt op basis van waarschijnlijkheid — en kunst is juist gebaat bij het onverwachte.
Maar… dat kun je aansturen:
- met preciezere prompt (“in de stijl van George Grosz / Banksy / satirisch jaren 50 reclamebeeld”)
- met tegenstrijdige instructies (“vrolijk én beklemmend”, “strak én chaotisch”)
- of door bestaande AI-beelden zelf te vervormen, bewerken of combineren (bijv. met Canva, Photoshop, collage)
💡 Wil je dat ik een paar avontuurlijkere illustratieversies genereer (denk aan: pauwenstaart op vier wielen, publieke ruimte als slagveld, SUV als troon), dan doen we dat.
✍️ Tot slot
Jos stelt vragen die snijden. Jij schrijft ze op met een stem. En AI levert een spiegel, zolang je hem durft te vervormen.