34 Dikke vette auto’s (1): correspondent samenvatting

Vandaag lees ik een artikel op De Correspondent van https://decorrespondent.nl/margrietoostveen. Omdat niet iedereen dat makkelijk kan raadplegen volgt hieronder de samenvatting. Laat ik beginnen met te stellen dat het verhaal me uit het hart is gegrepen, iets wat ik al decennia zie gebeuren en me ergens ook niet verbaast. Het gaat om het feit dat onze auto’s steeds lomper, groter en dikker worden ondanks dat ze ‘steeds beter voor het milieu worden’. Hieronder de samenvatting en dan ga ik met ai verder in op vragen die ik erbij heb en stellingen die ik er achteraan gooi.

Samenvatting van het artikel over ‘obese auto’s’ in de stad:

Het artikel beschrijft de toenemende problemen in Nederlandse steden door de groei van auto’s, met name SUV’s en andere grote, zware modellen. Afvalchauffeur Ronald ervaart dagelijks hoe deze voertuigen zijn werk belemmeren: ze blokkeren smalle straten, dwingen hem tot omrijden en maken afvalcontainers soms onbereikbaar.

Ruim een derde van de nieuw verkochte auto’s is inmiddels een SUV of vergelijkbaar model. Ze nemen veel openbare ruimte in beslag, veroorzaken meer CO₂-uitstoot dan nodig (ook als ze elektrisch zijn), en vergroten de verkeersonveiligheid – vooral voor voetgangers en fietsers. Daarnaast moedigt hun formaat risicovoller rijgedrag aan, een fenomeen bekend als risico-homeostase.

De ‘wagenwedloop’ (steeds grotere auto’s uit angst voor andere grote auto’s) wordt aangewakkerd door trends en marketing. Zelfs traditionele kleine modellen als de Mini en Fiat 500 zijn sterk gegroeid. Protestacties en burgerinitiatieven (zoals stickers of lekgestoken SUV-banden) wijzen op toenemende weerstand.

Parijs overweegt inmiddels een verbod op SUV’s in de stad. In Nederland staan gemeenten daar niet onwelwillend tegenover, maar landelijke regelgeving ontbreekt om onderscheid te maken op type auto zonder onbedoeld andere voertuigen te treffen.

Een mogelijke oplossing is gedifferentieerde parkeerregulering: lagere tarieven voor bewoners in landelijke gebieden waar een grotere auto nuttig kan zijn, en hogere tarieven voor SUV’s in stadscentra. Japan biedt inspiratie met de kei car: kleine, lichte auto’s die fiscaal worden bevoordeeld en beter passen in de stad.

De conclusie: als we de ruimte, het klimaat en de veiligheid serieus nemen, moet de opmars van grote auto’s in stedelijke gebieden worden afgeremd – met slimme regelgeving, fiscale prikkels en meer besef van het collectieve belang.

Voor mijn vragen en stellingen zie de volgende delen.

Previous Post Next Post
@media print { /* Verberg alle ongewenste onderdelen */ header, .site-header, nav, .main-navigation, .sidebar, .site-sidebar, aside, footer, .site-footer, .widget-area, .breadcrumbs, .post-meta, .related-posts, .comments-area, .print-hide { display: none !important; height: 0 !important; margin: 0 !important; padding: 0 !important; overflow: hidden !important; } /* Verberg ook bepaalde vaste*